Od narodenia až do siedmeho roku sa u dieťaťa vyvíja predovšetkým fyzické telo. Spolu s priberaním na hmotnosti a rastom do výšky sa budujú aj jeho vnútorné orgány a ich funkcie. S rozvojom telesnosti dieťa získava lepšiu schopnosť koordinácie, je pohyblivejšie, zručnejšie, vytrvalejšie. Dieťa sa stáva slobodnejšie, nezávislejšie od ľudí a okolia, formuje si svoj vlastný nástroj(telo), ktorý bude slúžiť jeho potrebám a záujmom a pomôže mu ich uskutočňovať. Preto naše sprevádzanie jeho rozvoja má byť smerované k pomoci dieťaťu plne uchopiť vlastnú telesnosť, obrazne povedané preniknúť ju až do končekov prstov na rukách a nohách. Svoje poznatky dieťa získava cez napodobňovanie, cez stotožnenie sa, čo dieťa prežíva v predškolskom veku veľmi intenzívne. Nedokáže však ešte rozlišovať a triediť podnety na vhodné a nevhodné. To je úlohou dospelého, aby predkladal deťom podnety a obrazy primerané a hodné napodobňovania. Aby bol sám pre dieťa vzorom, príkladom pre napodobňovanie. V čase do 7 rokov je dieťa veľmi vnímavé, je ako špongia, ktorá všetko vstrebe. Vskutku všetko. Nie všetko však dokáže stráviť. To, čo nestrávi, sa ukladá.
Ak si rodič, zamysli sa teraz, aké podnety predkladáš svojmu malému dieťaťu. Koľko času strávi pri počítači? Koľko pri televízii? Aké vnemy vstrebáva? Aké obrazy sú okolo neho, na jeho tričku, v jeho izbičke?
Viete o tom, že dieťa sa aj reč učí napodobňovaním? A že reč má 70% neverbálnych elementov? Ak počúva rozprávku alebo piesne z CD, je jeho učenie reči asi ochudobnené. Vraj stále viac detí má rečové problémy.
Všímajte si, aké motívy sú na detskom oblečení, čo svojmu dieťaťu obliekate. Som pedagogička v predškolskom zariadení a často som prekvapená , čo všetko sa vyskytuje na oblečení 3- 4 ročných detí. Nebudem to tu posudzovať, len by som vás chcela podnietiť k tomu, aby ste sa na to pozreli.
A aby ste sa pozreli aj na kresbu svojich detí. Vypovedá o tom, čo v svojom tele práve deti „prerábajú“, aby telo slúžilo tomu, prečo sem prišli. Slnko, dom, strom, dym z komína...takéto kresby kreslia deti na celom svete. Aj keď žijú v paneláku, nakreslia klasický domček, taký ako ste ho kreslili aj vy v tom veku. A bude sa dymiť z komína. Z komína sa začne dymiť vtedy, keď je už nástroj pripravený na školu. Tá čarbanica, ktorú deti kreslia cca v 3 rokoch, k čomu by ste ju priradili, čo sa týka nášho tela? A čo to slnko? Kde máme slnko – centrum nášho tela?
Poznatok o tom, že dieťa v prvom sedemročí je veľmi vnímavé a dokáže sa naučiť toľko, čo už potom nikdy nie, vedie k tomu, že my dospelí chceme využiť túto príležitosť a „naliať“ doňho čo najviac. A v dnešnej dobe intelektu, aj čo najviac informácií, vedomostí. Skúste sa vcítiť do tejto problematiky a pridať k tomu ten hlavný faktor, že dieťa si v tomto čase hlavne buduje svoje fyzické telo. Rastie a formujú sa jeho orgány. Ako sa buduje telo, keď tak veľa dáme hlave?
Úloha dospelého spočíva okrem iného v tom, že pripraví prostredie a okolie dieťaťa tak, aby slúžilo jeho potrebám a ochrane. Ochrane pred nevhodným a zabezpečeniu vhodného.
Ak sa pýtate, ako na to, recept je v prístupe našich starých a prastarých materí. Čítanie klasických rozprávok, spievanie...so mnou obe moje babky spievali, dodnes si veľmi rada spievam, ale tu nejde len o spev. Telu spievanie prospieva. Prináša radosť, je v ňom láska. Radosť a láska sú hlavné kvality, ktoré deti v tomto období potrebujú.
A nasýtiť sa nie informáciami, ale živlami, kontaktom s prírodným, krásou. Aké obrazy sú vhodné pre malé dieťa? Superman, robot zabiják, auto, ktoré rozpráva? Sú to obrazy reálne?
Ak pozorujeme, že dieťa v tomto veku sa učí napodobňovaním a cez vzor, čo sa tu učí?