reklama

Liečivé recepty a rady našich starých mám

Blíži sa svätojánska noc a ja verím, že vtedy majú bylinky naozaj zvláštnu moc. Teším sa na ich zber a prípravu ľubovníkového oleja. Teším sa ako si ním budem potierať môj boľavý krk a kríže.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Od svojich 14 rokov, vďaka príkladu mojich starých mám, sa venujem bylinkám. Je to nekonečný a krásny vesmír. Spoznávať ich, zbierať, sušiť, vyrábať z nich rôzne liečivé produkty, miešať čaje na mieru...

Posledné roky mi život pripravil skúšky v podobe rôznych chorôb. Vďaka tomu, že sa snažím o domácu liečbu, naučila som sa toho zasa o niečo viac. Ako pomôcť svojmu pankreasu, žalúdku, obličkám. A môžem tvrdiť, že najviac mi pomohli staré recepty, mnohé už zabudnuté. Keďže mám v srdci stále živú spomienku na moje staré mamy a na spôsoby ako ma v detstve liečili, začala som sa zaoberať osvojovaním si týchto starých postupov. Prikladanie listov, obkladov, kúpanie nôh, používanie slín, bylinky do vína a pod.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedna stará mama ma naučila vážiť si žihľavu, vravela, že jej je preto tak veľa, lebo je to Boží dar. Pri realizácii prírodných záhrad som sa naučila, že najväčší poklad, čo sa týka obsahu živín je púpava.Títo nevítaní hostia v našich záhradách a trávnikoch sú pre naše telo pokladom. Je to aj paralela k životu- nie je všetko zlato, čo sa blyští, a z Popolušky sa stane princezná. Púpava a žihľava sú pre mňa kráľovné bylín.

Dnes som u nás v extraviláne Prievidze zbierala kvitnúcu lipu, začína kvitnúť lipkavec pravý, ktorý mi pomáha na oslabené obličky.

Od jari do jesene zbieram, suším, miešam, vyrábam elixíry. Teším sa, keď môžem niekomu namiešať čaj, či vybrať bylinku z mojich zásob. Moja osobná skúsenosť je, že miešam čaje na mieru konkrétnej osobe a v konkrétnom čase. Nie som chodiaca encyklopédia, ktorá ovláda všetky účinky bylín. Kto má trochu skúsenosť, vie, že každá bylina má mnoho účinkov. A povedzme je v niečom kľúčová. Ako alchemilka na ženské problémy, či podbeľový list na chrípku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najväčšou radosťou môjho života (po mojich deťoch) je budovanie prírodných záhrad. Sú to liečivé záhrady, plné bylín. Budujú sa postupne, niekoľko rokov, pomaly, jemne, nenásilne. Každým rokom v takejto záhrade pribudne mnoho liekov, či už vo forme bylín, plodov, pričom divoké byliny ostávajú zachované. V mojej záhrade má miesto aj palina, samozrejme kostihoj, či šalát jedovatý(ktorý vskutku jedovatý nie je).

A na záver ešte pár perličiek našich starých mám: 

  • pri bolestiach hlavy máčať nohy 15 minút v teplej vode

  • na pečeň je okrem dnes vyzdvihovaného pestreca aj púpava(tinktúra z koreňov) a dubová kôra(kúpeľ alebo obklad), malinové listy- obklad, čakanka- do bieleho vína, čaj zo skorocelu

  • bradavice potierať menštruačnou krvou

  • akné natierať bravčovou masťou zmiešanou s práškovým cukrom

  • boľavý krk(krčná chrbtica) potierať slivovicou

  • krvácanie z rany zastaví rozdrvený čerstvý list skorocelu

  • na kašeľ ale aj nevoľnosť po alkohole osolený citrón

  • bolesť zubov- čerstvý koreň skorocelu v gáze, či vate vložiť do ucha na strane boľavého zubu

....a nekonečné množstvo ďalších užitočných a zaujímavých rád, i receptov. Verím, že som vás týmito riadkami inšpirovala k domácej liečbe a objavovaniu rád našich predkov, ktoré naozaj pomáhajú. Niektoré sú jednorázovo účinné pri akútnej bolesti, pri liečení samozrejme účinky prídu po čase. Ale určite sa dostavia.

Erika Galanská

Erika Galanská

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Celý môj doterajší život je spojený s deťmi a prírodou. "Potreba prírodna" je moja večná téma. Preto mám prirodzený vzťah k permakultúre, ako k systému, ktorý má rozum a srdce a vychádza z múdrosti prírody. Nie je to len filozofia, ale aj práca rúk. Spojiť hlavu, ruky a srdce v aktivite pre prírodu, pre miesto v ktorom žijem, pre svoju komunitu, to je moja pedagogická metóda, ktorej sa venujem už kopec rokov. Často mi je tak smutnesmiešno z toho, že učím ľudí niečo, čo je úplne prirodzené. Kdesi v hĺbke duše chápem, prečo to tak je a viem, že to treba robiť. A záhrada je miesto, ktoré je nám všetkým veľmi blízke. Sprevádzať deti a rodičov na jedinečnej ceste svojho rozvoja, kde sa učíme cez naše ruky a srdcia, to je niečo, čo robím s radosťou a čo ma každý deň rozvíja a dáva mi nové svetlo. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu